Kategorie blog
 
Dieta kreteńska

Dieta kreteńska swoje korzenie ma w czasach minojskich. Malowidła ścienne w pałacu w Knossos i kilka znalezisk archeologicznych potwierdzają, że 4000 lat temu mieszkańcy starożytnego Cretes i Minoans, jako podstawy codziennej diety, używali tych samych produktów co dzisiejsi Kreteńczycy. Fundamentem diety były łatwodostępne ryby, a także miód, pożywny ser, aromatyczne zioła oraz oliwa z oliwek, owoce i wino. Kluczową cechą była niska konsumpcja mięsa i wykorzystanie bogatej flory wyspy.
Kilka wieków później dieta kreteńska została uznana przez międzynarodową społeczność naukową za najbardziej reprezentatywny przykład diety śródziemnomorskiej.

Tradycyjna dieta kreteńska, wydaje się mieć cechy, które czynią ją doskonałą. Badania przeprowadzone w 1960 r. przez kardiologa dr Ancel Keys ze Stanów Zjednoczonych, w którym porównał populację USA, Holandii, Finlandii, Jugosławii Włoch i Grecji, a konkretnie Krety, dały zaskakujące wtedy wszystkich wyniki, że populacja z Krety miała najmniejszą liczbę zgonów z powodu chorób układu krążenia, w porównaniu do innych rozwiniętych krajów.

Według Światowej Organizacji Zdrowia ok. 60% wszystkich zgonów na świecie spowodowanych jest chorobami przewlekłymi, takimi jak cukrzyca i choroby sercowo-naczyniowe. Przyjęcie zdrowego stylu życia m.in. odpowiedniego odżywiania, może znacznie zmniejszyć częstość występowania tych chorób.

Badania naukowe pokazują, że dieta kreteńska jest jedną z najbardziej zdrowych i smacznych kuchni świata. Unikalne tradycyjne smaki i czyste surowce przekonują, że może być wzorem zdrowego odżywiania i podstawą zdrowego stylu życia. Oliwa z oliwek, ser, zioła, rośliny strączkowe, miód i owoce w połączeniu z rybami i lokalnym mięsem, tworzą cud kuchni kreteńskiej.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl